top of page
  • משה רוזנטל

חקירות כלכליות/מודיעין עסקי

בסביבת העסקים התחרותית שבה אי- הוודאות היא הדבר הוודאי היחיד, מודיעין עסקי הוא נכס ראשון במעלה. כבעל עסק המבקש לצבור יתרון על פני מתחריך, אתה חייב, כל הזמן, לעמוד על המשמר, לחזות תהליכים ומהלכים, להיות ער לסיכונים ולהזדמנויות. במילים אחרות – עליך להתמיד באיסוף מודיעין עסקי, מקצועי ואמין.

עולם העסקים של היום מציב בפני בעלי העסקים אתגרים מורכבים. המתחרים פועלים בחזיתות רבות, השינויים מהירים ודינאמיים. הסחר הגלובאלי והאינטרנטי הפך את ההיצע לגדול יותר, את הצרכנים למודעים יותר ואת התחרות לקשה יותר. למעשה, כמעט בכל תחום וענף, מתנהלת תחרות אגרסיבית המגדירה מחדש את כללי המשחק. ולכן, השחקנים בזירה העסקית חייבים להישאר עם יד על הדופק, ולבסס את מהלכיהם ואת תהליכי קבלת ההחלטות שלהם ביחס לפעילות המתחרים. על מנת לפעול ביעילות הם נדרשים לחשוב צעד אחד קדימה, ולהתבסס על כמה שיותר נתונים אמינים ומהימנים.

כל אחד חייב? למי זה מתאים?

איסוף מודיעין עסקי מתאים והכרחי לכולם. עסקים גדולים ומובילים, כמו גם בעלי מקצוע ונותני שירותים עצמאיים. בקצב הנוכחי שמכתיב עולם העסקים, גם ארגון מוביל לא יכול להרשות לעצמם לנוח על זרי הדפנה. שיתופי פעולה, מכרזים, מיזוגים ורכישות הנעשים חדשות לבקרים עשויים להיות בעלי השפעה מרחיקת לכת על פעילותו, ולכן עליו להיערך אליהם, ויפה שעה אחת קודם.

ארגונים קטנים כגדולים מודעים היטב לעובדה שהם אינם פועלים בוואקום, ולכן מגבשים את התוכנית האסטרטגית שלהם (ואת תוכנית השיווק ותוכנית העבודה הנגזרות ממנה), בין היתר, על ניתוח השוק והמתחרים הפועלים בו. ניתוח השוק כרוך באיסוף מידע מודיעיני, ורמת המהימנות של הנתונים הנאספים היא זו המבדילה בין הארגונים. ככל שהמידע מקיף ומדויק יותר, תהליכי קבלת ההחלטות מבוססים יותר וסיכויי ההצלחה של החברה גוברים בהמשך – אם בחדירה לשוק ואם בהתנהלות השוטפת.

מה כולל המודיעין העסקי?

דע את השוק: היכרות מעמיקה עם הזירה העסקית הרלוונטית – מתחרים, ספקים, לקוחות פוטנציאליים.

דע את האויב: מיפוי המתחרים הקיימים – המוצרים שלהם, האסטרטגיות שלהם, המחירים שלהם, המבצעים שלהם, שיטות המכירה הפרסום והשיווק שלהם, חוזקות וחולשות….

דע את הסביבה: התראות לקיומם של מכרזים, שינויים רגולטוריים, שיתופי פעולה עסקיים, רכישות ומיזוגים צפויים.

bottom of page